2009-03-23

Nya Spätzle försök

Efter förra veckans försök med Spätzle har jag nu lärt mig att Spätzle ska göras på en ganska lös deg, inte alls så torr som pastadeg är. Nya tag!

En ny deg. 
Två ägg, 160g mjöl, och lite vätska.

Blanda ordentligt, skrapa ut den våta kluggen.

Den klassiska metoden för Spätzle är att pressa ut den våta pastan direkt ner i kokande vatten. Beskrivs t.ex. här. Tyvärr har jag ingen press, jag provade med köttkvarns-tillsatsen till Elektrolux Assistenten. Det fungerar för pasta, men denna våta kläggiga deg kläggade ihop sig direkt. Och köra Assistenten ovanför kokande vatten verkade jobbigt.
Jag hittade en fungerade metod. Olja bänkskivan, tryck ut till en ganska tunn skiva, och "riv" av bitar med t.ex. degspatteln. Tricket är att ha en tunn, tunn skiva. Och tunna, tunna bitar. Inte stora tjocka som på bilden. Men, det blir så tunnt det blir.
Sen varefter bitarna blir klara, släng ner dem i kokande vatten.


Sen, koka!
Sen låt nudlarna fräsa ihop med stekt bacon och lite lök och din supergoda carbonara är klar.


Återkommer när jag kan göra riktigt tunnskruren Spätzle...
/L

Inga kommentarer: