2010-12-19

Apelsinsill


  

I veckan hade vi en liten julfest på jobbet. Lokalt annordnad av oss anställda, några eldsjälar åkte iväg, fixade fram julmat och serverade. Jag bestämde mig för att bidra med lite apelsinsill. Jag har gjort apelsinsill ett par år nu. Principen är enkel, vanlig inlagd sill, men apelsin.
Först en vanlig ättikslag (vanlig 1 del 12% ättika, 2 delar socker, 3 delar vatten). Jag lät socker och vatten koka ihop en stund, enligt Matmolekyler.Sen i med ättika och ut på balkongen för att svalna.

Sen är det bara att att ta en konserv-burk sill, eller två. Öppna, skölj filéerna (som det står på burken), skär i bitar och ner i någon lämplig skål.

Sen ner med ett halv-dussin krossade kryddpeppar-korn och en hel del fänkål som kryddor. Men glöm inte apelsinen, den är ju i rubriken! Så ta en stor apelsin, tvätta, riv skalet. Pressa ur saften. Allt ner i burken.

Nu saknas bara den viktigaste ingrediensen för inlagd sill, näst sill: Lök.
Den råvaran som ger sillen lite "crunch" mot den lite mjälla sillen. Någon att tugga på helt enkelt. Jag föredrar rödlök, eftersom det är snyggt.

Alltså för att sammanfatta:
  • Sill
  • Fänkol
  • Kryddpeppar
  • Apelsinskal
  • Apelsinsaft
  • Ättikslag
  • Rödlök
På morgonen som julfesten skulle vara tog jag dessutom en liten blodapelsin, skar i tunna skivor och stoppade ner i glasburken. Jag tror inte att de bidrog så mycket till smaken, men att se hela apelsinskivor genom glasburken var riktigt snyggt. Det behövdes ingen etikett, festdeltagarna så att det här var apelsinsill. 

/L

Inga kommentarer: