2009-04-19

Gräddkokt fänkål

Jag blev inspirerad av ett recept jag läste idag. Tack Lotta!
"Gräddkokt falsk fänkål". Lät bra, men varför falsk? Så jag knatade ner till Ica och köpte en fänkål.


Hacka fint. Tillsammans med en lök.



För att krydda tog jag ett par teskedar fänkål, lite senapsfrön och två piri-piri. (Fast kanske ändå en hade varit mer lagom.)


Fräs kryddorna i olja.


Sen häll på grädde, och kanske lite mjöl, och låt det koka en stund. En 20-30 minuter kanske. En tesked socker kan vara bra.

Till detta rekommenderar jag varmt helstekt entrecôte.
En köttbit som legat i vin ett dygn åker in i ugnen på 150 grader, med en bit folie över. Efter en timme har köttet blivit 60 grader. Slå på grillvärmen och bränn av, så det blir lite yta.

Skär en skiva och servera med färnkolen.

Extremt gott. Extremt.
/L

Inga kommentarer: