2009-11-01

Brässerade älgköttbullar

I veckan hittade jag älgfärs i affären. Så jag slog till.
Idag gjorde jag köttbullar av det. Brässerade köttbullar. Eller brynta frikadeller som man också kan kalla det.

En sak att tänka på med älg är att det är maget kött. Det är lätt att koka torrt. Så planen här är att koka det i vätska, fet vätska, så att det inte blir torrt.

Så jag började med något att koka bullar i, en schysst svampsås.

En näve torkad trumpetsvamp, lite extra torkade äpplen, timjan. Koka allt en stund i lite grädde.
Och man har en o-rädd svampsås klar!

Sen är det dags att trilla köttbullar.

 Och bryn dem alla i en panna.


Sen, varefter det börjar se brynt ut häll ner omgång efter omgång i såsen. (Jag stekte mitt dryga halvkilo i tre omgångar.)
 

Sen när det gått koka en stund är det bara att servera. Med t.ex. abbiori ris.




Gott
/L

1 kommentar:

Patrik Hilber sa...

Havregryn funkar också. Binder vattnet som köttet släpper ifrån sig.