2009-11-08

Tomatkokt revbensspjäll

Igår läste jag om Gittos lågtemp kokta fläsk. Så när jag, efter jag bytt till vinterdäck, hittade tjockskurna revbensspjäll på Ica tänkte jag göra något liknande.
Fast när jag hade nått mitt kök hade jag ändrat mig, det skulle bli tomat-barbequeue kokta revbensspjäll.

I en gryta hamnade revbensspjällen, en halvflaska dassigt rosévin och en burk passerade tomater. (Om man skulle upptäcka att de passerade tomaterna hemma är slut, går det att rädda om en burk körsbärstomater.)

Jag hade idé om att man skulle ha ett "glapp" mellan fläsket och kastrullbotten, så att det inte skulle bränna vid. Jag använde några skedar.


Sen släppte jag ned revbensspjällen och alla kryddor jag kunde komma på. Chili, kanel, korriander, salvia, dragon.



 Sen när det fått koka en tid, sådär två timmar så tog jag ut köttet så fick det ligga till sig lite.
 




Och så kunde kokspadet få en bra chans att koka ner lite lagom.
 

Sen när det hela började bli klart så skar jag ner revbenen och slängde ner dem i en stekpanna.


Så de fick stekyta.


Sen är det bara servera

Och njuta!
/L

Inga kommentarer: