2010-04-08

Räkbiffar

Jag äter ibland lunch på Restaurang Konstfack. I torsdags hade Kockis gjort räkbiffar.

Idag på vägen hem funderade jag på att göra mig något liknande. Väl hemkommen med en liten påse räkor började jag titta på hur man gjorde. Någon där ute på Internet borde väl ha gjort det här förut.
Men nej.
Ordet "räkbiff" ger tre träffar när jag söker på Google.
  1. Det har ätits i Equador.
  2. Det borde vara en protinrik föda
  3. Man kan äta det på Scandic i Finland.
Och sen inget mera.
(Okej, Jag hittade lite mera när jag sökte på räkfärs. Men det var mest "bland fläskfärs/torskfärs med räkor". Och det ville jag ju inte. Jag vill ha lite räkbitar inblandade. Så man kan se vad det var från början.)

Så jag började chansa fritt.

Så första hacka räkorna.


Sen blanda allt som ska bli smeten. Räkor, ett ägg (fast i efterhand vore nog två bättre), lite riven ingefära, sweet-chilisås, korriander och lite potatismjöl-redning.

(Tanken var att värma upp redningen lite så det skulle tjockna en aning. Så smeten skulle bli lite halvfast medan man jobbar med den. Det där gula klägget längst när skulle alltså varit mer en såsaktigt.)

  

 Sen är det bara att ta en slev och släppa ner i pannan.
Ni ser hur det ser ut som plättar. Med lite fylling i mitten.

Så jag blandade till lite med stärkelseröra. Och värmde den lite mindre, så den blev lite "fast slemmig" innan jag blandade in den i räk-röran.

Och nästa panna såg betydligt bättre ut.

Fast snygga blev det



Och ganska goda!

 /L

Inga kommentarer: