2008-06-01

Elgrill

Jag har skaffat en el-grill.

Man vill ju gärna grilla på balkongen, fast det får man ju inte (brandfara).
Så el, kan det vara en lösning.
Jag hittade en 2kW grill idag.

Så jag testade att grilla en hel, styckad kyckling.
Jag gjorde en kryddblandning av fänkol, spiskummin, 1 piri-piri, rosmarin, mynta, basilika och sechuanpeppar och körde det ordentligt i morseln. (Sådär 1 tsk av varje.)

Sen doppade jag kycklingbitarna i yoghurt.

Det hamnade på grillen. Lock på och hoppas på det bästa.



Det funkade. Det gick gaaanska långsamt, men det funkade. Efter att ha suttit och tittat ut på världen från min balkong verkade kycklingen vara klar. Den var väldigt saftig och mör. (Det var ju iof Bjärefågel majskyckling, men ändå.)



Nästa gång ska jag prova att lägga lite träspån i grillen, så man får den rätta rökt-smaken.

/L

1 kommentar:

Anonym sa...

Tycker att du borde påpekat att gamla klotgrillens lock fortda´satt gjorde ett förtjänstfullt jobb.