2008-06-02

Frukostbröd

En av de stora skälen till att jag började baka regelbundet var för att jag var trött på det tråkiga brödet som man kan köpa i affären. Jag brukade köpa limpor, frös. Tinade skiva per skiva i brödrosten.
Men det var ju inte speciellt gott egentligen.

Så inspirerad av en kompis började jag baka bröd.

För att kunna få en liten bulle bröd varje morgon så bakade jag små bullar.
Frös dem två och två i 1l plastpåsar. Sen suger jag ut luften ur påsarna så att det inte finns onödig plats för fukt och iskristaller.


Sådarna försluts, märks med datum. Och hamnar i frysen.

Sedan på morgonen tar jag ut en och placerar i micron.
För att den ska tina och behålla sin bra yta, utan att bli mjuk och mushie, lågger jag den på en "ställning". Principen skulle vara att lägga den på ett galler. Jag upptäckte att Ikeas påförslutare funkade utmärkt, och var helt i plast.

En minut på 80% effekt brukar vara lagom för att få ett lite varmt bröd att äta med ost och en kopp kaffe.

God morgon
/L

Inga kommentarer: