2008-06-16

Pizzabak

Efter att ha läst Martins inlägg om pizza kände jag mig lite inspirerad.

Tomatsåsen är visserligen "min egen", man det följer samma idéer som Lundgrens minimalistiska tomatsås. (Vilket jag tycker är lite kul.)

En burk passerade tomater
En burk körsbärstomater
2 krossade, grovhackade vitlöksklyftor
Rosmarin, Oregano
1 torkad urkärnad Bird-Eye chili frukt
lite socker

Allt det fick koka ihop ett ordentligt tag. Sockret åkte i mest för att såsen blev så jävla stark!
När jag smakade på den (innan sockret) tänkte jag: "Nähä, den var ju inte så st-- järvlar anåda! Vilket drag!" Birdeye är ju en av de elakare chili:arna så det var ju kanske inte helt konstigt. Min chansning på hur mycket chili som var lagomt, när jag tog bort kärnorna var lite fel... Med en gnutta socker i blev den stark och god.

Så, det var själen i pizzan. Nu mot grunden!

Först en standard-poolish



Sen bakar man ut degen. Här ligger degen som en stor klump.


Det behövs ju även pålägg på en pizza.
Aubergine skärs i 3mm tjocka (tunna) skivor. De stektes sedan mjuka. (Skippade att salta av.)

Pizzan bestryks med ett tunnt lager tomatsås. (Bara lite, vi vill inte ha soggig pizza.)
Sen aubergine, salami, tomat och rödlök. Och mozzarella såklart!


Pizzan, bakplåtspappret åker direkt över på en varm plåt.



Och smaken.
Tja, jag hade ju trott att det skulle vara gott. Men det räcker inte. Räcker inte på lång väg.

Sen starka tomatsåsen, i det tunna lagret lyfte fram alla smakerna i de andra påläggen.

Det var nog faktiskt bland det godaste jag har varit med om på länge.

/L

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Som (tror jag) ansvarig chilikälla måste jag göra en stilla undran: menar du verkligen "red-eye" chili? Inte ... "bird-eye"?

Leif Lundgren sa...

Observant. Nu ändrat till "bird-eye".
(Min förpackning är lite dåligt uppmärkt...)

Unknown sa...

Jag hade glädjen att smaka på pizzan och kan intyga att den var fantastiskt god, så pass att jag var mätt fram till lunch dagen efter middagen... Apropå chilins namn så anser jag dock att "red-eye" är ett mer passande sådant. Eller syftar kanske "bird-eye" på att man får lätt utstående falk-ögon av att äta chilin? :)