2010-01-17

Biscotti

I veckan var det min tur att ta med fika till jobbet. Efter en del funderande fastnade jag för biscotti.

Proportionerna för grundreceptet verkade vara:
1 fett
1,5 socker
1,5 ägg
4 mjöl
2 mandel.
Kryddor: anis och citronskal.

Eller som det blev för mig. 100g smör. 150g socker. 3 små ägg. 400g vetemjöl. 200g mandel.
Sen på kryddfronten hade jag varken anis eller citronskal hemma. Efter lite funderande blev det fänkål och apelsinskal.


Vispa ägg, smör och socker fluffigt.


Rosta mandeln. Tog sådär 20-25 minuter på 200 grader.
Jag hade hittat idéer om att hacka mandlarna, så jag försökte hacka dem lite innan jag gav upp. Och hade i dem hela.



Sen var det bara att köra socker-ägg-smör blandningen med mjöl och mandlar med degkrockarna.

Forma till två limpor. Pensla med sockervatten och in i ugnen.





Sen var det bara att skära dem i skivor med en vass kniv.
Och in i ugnen igen för att torka. Antingen en timme i sådär 150-175. Fast det var lite sent när jag kom så långt så det blev över natten på 50 grader istället.



Packa allt i burkar och åk till jobbet!
/L



Inga kommentarer: