2010-01-04

Taylors and Jones Pork with Congac and Prunes

Kvar i kylen hade jag en Pork with Congac and Prunes från Taylors and Jones. Den skulle få en bra sås!

Jag hade hittat lite stekfläsk på Konsum, det fick bli en grund till såsen. Skära, skära, i små bitar.





Tre skivor i små bitar hamnade i pannan, på låg värme så svålen smälte ned. Efter ett tag börjar det blir lite, aningens brynt, simmande i fett. (Inte nyttigt, men god sås.) Efter ett tag fick löken var med och leka, där i pannan.


När löken börjar verka färdig fick lite rotselleri och en liten burk köttbullong ur frysen vara med i härligheten. (Och dessutom kanske lite grädde.)


Nu är när såsen är egentligen klar. Det saknas bara lite ihopkokning. Några droppar congac (eller snarast Eau de Vie) kanske. Och korven såklart!



Jag hade även lite bröd kvar, en baguett från nyårsfirandet. Så några skivor av den fick åka med, i bitar.
(När man har i torrt bröd så suger de upp en massa vätska. Tänk på det. En massa vätska. Det kokade nästan torrt för mig.)




Sen är det bara att äta.
Jag hade pressad potatis till.

Det var en god korv, fast det fanns en nackdel. Såsen var god. Grymt, extremt, sanslöst god. Jämfört med såsen var korven ... helt ok. En god tvåa.

Sammanfattningsvis borde jag nog köpa en till korv, och servera den så korven får en större roll, inte bara en biroll.

Fast det känns som början på en lysande karriär.

/L

Inga kommentarer: