2009-05-26

Vit sparris, en nybörjaren anteckningar

På Konsum fanns det vit sparris. Den var inte prismärkt, men hur hyrt kan det vara?
Det visade sig att killen i kassan inte heller visste vad det kostade, så jag fick betala priset för grönJag  sparris istället. Trevligt...

Jag läste på lite hur man kokade sparris och det verkade ganska enkelt.
"Lägg ner i saltat, sjudande vatten." Koktid 5-20 minuter, lite beroende på..
Efter 10 minuter tog jag upp en och smakade lite på den. 3 minuter till...



Vid servering; betänk dock att sparris är runda. Och gärna rymmer...
 


I mina referensverk (kokböcker) rekommenderas smörsås som tillbehör
Hmm, smör är ju inte riktigt min grej.

Dragon och olivolja istället?

 
Jag hittade även en belgisk varierat, med hackat kokt ägg.
Perfekt kombo.
 
/L

Inga kommentarer: