2009-12-13

De godaste revbensspjällen

Idag gjorde jag de godaste revbensspjällen.

Jag har provat grundkonceptet förut. Idag blev det lika bra, om inte bättre.

Jag skippade den löjliga "kastrulldistansen" och slängde ner revbensspjällen direkt i kastrullen och hällde på en burk tomater (Muttis hela stod längst fram i skåpet) och en halvflaska rödtjut.

Sen är det bara att sätta sig med en god bok, eller gå och göra något annat för de närmaste två, tre timmarna.




För två, tre timmar senare då börjar det vara kokt. Ett av revbenen lossnade faktiskt från köttet när jag vände köttbiten, det är välkokt det.


Sen gäller det att få det kokta köttet lite roligare. Bryn det!
Skär revbenen, släng ner dem i pannan.
 

Fast vätskan som behövs för att koka revbenen är lite mycket för att blir en bra sås. Så jag tog tricket att ta ut köttet, reducera spadet. Och sedan när det började närma sig en sås-struktur på spadet var det dags att bryna köttet. (Om man kikar i kastrullen kan man se hurpass vätskan sjunkigt.)

Servera med ris, häll såsen över köttet.
Antagligen bland de bästa revbensspjällen du nånsin ätit....

 


 /L

Inga kommentarer: