2008-09-19

Marokansk kycklinggryta

Igår hittade jag bra kyckling på konsum. Ni vet sådär som fått gå omkring utomhus och äte lite vad den hittar.
Det enda abret var att den hade "bäst före" imorgon. Så idag gjorde jag en kycklinggryta,

Stycka kyckling i bitar. Bryn. Lägg åt sidan. (Jag använde en och samma panna.)

Häll ner olja i pannan, och alla kryddorna.
Ett par piri-piri, en klick curry-pasta, en generös mängd kardemumma och kanel. (Sådär en matsked av vardera.) Och sådär en tesked fänkål.
Bryn sedan löken i detta.
Sen hittade jag ett par morötter och potatis i kylen. I!
I lådan från Årstiderna igår fanns en rotselleri, med blast.
Jag finhackade ett par fem-sex av dem i grytan.

Jag hade också en flaska mycket torr porter hemma. Lite väl torr. Faktikt för torr för min smak.
Så den fick åka ner som vätska.
För att få lite sötma blev det en knapp deciliter grockhackade rusin också.

När det hade fått koka ihop i en halvtimme var det grymvt.
Ganska starkt, lite sött, kryddigt utan att ge "kanelbulle-vibbar".


/L

Inga kommentarer: