2008-04-05

Autolys brödet

Läste igår kväll om Martins försök med autolys.
Och fredagkvällar är ju den kväll i veckan när man sätter en deg, vad ska man annars äta till lunch på lördag? Så var för inte prova?

Så enligt instruktion blandade jag först bara vatten och mjöl i någon minut. (Det blev Vetemjöl special fullkorn, vilket ger den grå-bruna färgen.) Det ska sedan få stå en längre stund innan jästen ska i. Dock var min jäst slut så de fick bli levain-bas som jäst-substitut. En deciliter av resterna från förra surdegsbaken fick mer mjöl och vatten och fick stå i rumsvärme och börja förjäsa lite medans den andra jäst-vatten blandningen stod.

Det blev nog närmre en timme innan min film hade slutat så jag tog itu med brödet. I med surdegen och lite mera mjö. När jag hade nått en struktur som påminnde mest om rinnigt äppelmos hällde jag det i en oljad jäsbunke.

Det var en extremt rinnig historia skulle gå att använda för specialeffekter i en dålig skräckfilm. På bilden har jag lutat bunken och degen håller på att rinna ut mot kameran.


I morse hade det iallafall jäst lite. Det fanns ju bublor. Fast degen var ganska platt, hade jag gjort ett "vanligt", välbearbetat bröd hade det lyft betydligt högre.


Man kan nästa ana hur brödet ligger helt utsmetat på bakbordet.

Men lite vilja gick det att få till tre baguette-likande saker. Det behövde nästan stekspade för att gå att lyfta. Och de vridna blev nog egentligen bättre, själva vridenheten hjälpte till att hålla höjd. Den baguette som inte blev viden blev låg, mindre än tre centimeter. Bilden är när de just åkt in i ugnen, innan de fått färg.


Väl klara såg de bättre ut. Här ligger och ser snygga ut i solen.


Uppskurna hade de de fina hål som jag jagade. Och var goda!


/L

Inga kommentarer: