2008-04-16

Vardagslångkok

I söndags hittade jag kalvlägg i butiken.
Jag hade ju i och för sig ingen tid att göra något roligt av det innan helgen tog slut och det gick inte att spara till nästa helg.
Men jag köpte ändå. Nått kul skulle jag väl hitta på...

Sen kom idéen, långkok!
Man låter det koka hela dagen!

Så morse brynte jag kött, skar en bit rotselleri, några morötter och lökar i bitar.

Kötten hamnade på botten av en långpanna. Grönsakerna ovanpå.
Som vätska hade jag en flaska porter och lika mycket vatten. Dessutom alla örtkryddor jag kom på och salt (fast mer hade blivit bättre).

(Hade jag varit smart och planerade hade jag ju förberett allt igår kväll och låtit det stå i kylen över natten istället. Men det vill jag inte bli anklagad för att vara.)


De åkte sedan in i ugnen som stod ställd på lite drygt 80.

När jag kom hem, visade stektermometern prick 86. Det såg hur snyggt som helst ut. (Varför jag glömde att fota är ett mysterium.) Köttet var välkokt men höll ihop strukturellt. (Det var inte trådigt.) Till och med senorna var mjuka.

Det var en massa vätska i plåten. Så just nu står en risotto på grönsakerna och vätskan och kokar. :)

/L

Inga kommentarer: