2008-04-13

Söndagsbrunch

Efter alla kreativa anrättningar de senaste gångerna bestämde jag mig igår kväll för att göra ett "vanligt" bröd.
En slurk sugdeg.
70% vetemjöl, 30% dinkel (fullkorn).

Ner i maskinen och kör länge, så att allt vatten tas upp tills det blir en liten fast bulle.

I morse bakade jag ut den lilla degen till några små runda bullar (att frysa och tina till frukostar) och en liten baguette. (Jag gör oftast vridna baguetter, vridningen gör att de håller formen lite bättre och inte sjunker ut.)

Till det gjorde jag en äggröra. Den var god, såpass att den nästan skulle vara värd ett eget inlägg.
I kylen fanns lite rolig torkad spansk fläskkorv. Några skivor sånt fick fräsas i panna. Kyl pannan. Sedan i med tre ägg och pressa en apelsin.
Sen som vanlig, så på värmen, och rör tills det fått en bra struktur.
Som man kan se på bilden var det en hel apelsin, på gränsen till för mycket. Äggen klarade inte av att binda all vätska. Smaken bliv trevlig "äggig" med lite knaprig korv smak och varma, söta toner från apelsinen.

/L

Inga kommentarer: