2008-04-05

Rosmarinbröd

Det finns en del kryddor i köket som tradionellt tillhör kokkonstens domän snarast än bagarens.
Rosmarin är en sådan.
När kockar på resturanger bakar resturangens eget bröd har jag flera gånger hittat rosmarin .

(Och så finns det ju "bröd"-kryddor som är utmärkta i vanlig mat. T.ex. fänkol. Jag brukar ofta mala en tesked fänkol och hälla ner i kycklinggrytan eller som kryddning till grillen.)


Själv har jag försökt använda rosmarin utan större succéer. Hade jag haft färsk rosmarin hemma hade det säkert varit lättare, men det kräver mer planering. Då jag oftast gör en deg framåt tio, elva på kvällen kan man inte kompleteringhandla direkt. Statoil har ett begränsat sortement..

Så förra helgen provade jag att ta min färska rosmarin och kokade ett starkt te på det. Teet fick sedan vara med i degvätskan, och visst. Det fanns en tydlig ton av rosmarin i brödet. Med lite ton av garvsyra som ett överdraget te lätt får. Det krävs nog övning båda för att göra lagom starkt te och för att veta hur stor andel "te" det ska vara mot rent vatten i degspadet.


Brödet fick en hel del råg, och Änglamark finskt supervete. (Refererar till Bröd-Martin om det.) Efter en längre tids bearbetning i min Elektrolux Assistent så hade jag fått till en deg som nästan gick att dreja utan att den kladdade.


Jag hade lyckats gör något med ugnen också, för så snygg skorpa som det blev har jag nog aldrig fått förut.


1 kommentar:

Rebecca sa...

Verkligen lyckad skorpa!